UROŠ MOMIROVIĆ ZA KARAKTER: MONA SA MOJIM PEČATOM

Mona je verovatno jedan od najvećih srpskih brendova. Privrednici Nada i Đorđe Momirović stvorili su kompaniju, koja je, kroz gotovo tri decenije uspešnog poslovanja, stekla značajan ugled ne samo u našoj zemlji. Kao što ozbiljan porodični biznis nalaže – došlo je do smene generacija. I sada su posao preuzeli njihovi sinovi – Tomislav i Uroš.

Upravo je UROŠ MOMIROVIĆ, direktor kompanije Mona, pričao za KARAKTER 

O novim poslovnim izazovima, o impersijama iz sveta biznisa, o svojim profesionalnim i ličnim ambicijama, o procesu preuzimanja posla od roditelja, utiscima o prvih pet godina koliko je na čelu kompanije, odnosu sa bratom, te koliko je dvoje dece promenilo njegov život  

Pre deceniju sam ušao u posao, a pre pet godina sam postao direktor. To je dugih pet godina privikavanja na novu realnost, prelazak sa studija u biznis. Ovlašćenja sam preuzimao postepeno, ali već postoji neki moj trag, zapravo verujem da sam već ostavio neki pečat. 

Roditelji su uspeli da razviju posao, a da nama obezbede bezbrižno detinjstvo, i istovremeno nam prenesu njihovu filozofiju i poglede na biznis

PRIVILEGIJA

Moji roditelji su pre više od 30 godina napravili firmu i omogućili mom bratu i meni zaista veliku privilegiju da razvijamo zdrav biznis koji ima jak brend. Realno je to retka privilegija. I brat i ja smo zahvalni na svemu što su nam roditelji pružili i u odrastanju kroz teške periode devedesetih i početkom dvehiljaditih. Uspeli su da razviju posao, a da nas sačuvaju, da nam obezbede bezbrižno detinjstvo, i istovremeno nam prenesu njihovu filozofiju i poglede na biznis.

BREME

Preuzimanje kompanije od roditelja je, iskreno, jako veliko breme i veliki stres. Nije lako, preuzumate nešto što je neko teškim i mukotrpnim radom napravio za vas. Realne šanse su i da ne uspete. Odgovornost je i lična i prema porodici i prema zaposlenima. Nokia je 2006. imala veći BDP od mnogih zemalja, a 2009. je nestala. Ko je to mogao da predvidi? Zato sam oprezan, ali verujem u sebe i kompaniju.

VIZIJA

Sve sam usvojio od roditelja, pa nadograđivao, nešto malo menjao, nešto potpuno zadržao. 

I moje i roditeljsko i kompanijsko opredeljenje je da se bavimo biznisom tako da bude dugoročno održiv. Nas ne interesuju jednokratni poduhvati ili kratkoročni projekti. Naša vizija je da razvijamo dobre i iskrene odnose i sa partnerima i sa kupcima i sa zaposlenima. Ako postoji iole mala verovatnoća da neko u tom odnosu sa nama ne bude zadovoljan, odustaćemo od tog posla, čak po cenu ogromne zarade. Poslujemo krajnje pošteno, ne ulazimo sa državom u tendere. 

IZAZOVI

Mona je najveći domaći modni brend, ali jako teško je opstati u konkurenciji inostranih brendova. Trend se toliko brzo promeni, pa plan razvoja ili investiranja postane prevaziđen, da je to neverovatno. Najveći izazov jeste što je sve globalizovano. Na našem tržištu imate ozbiljne multinacionalne kompanije iz sveta mode. Pa samo vlasnik Zare je jedno vreme bio najbogatiji čovek na svetu. Svi su organizaciono i finansijski moćni, a vi sa njima treba da učestvujete u utakmici. Veliki je to za nas izazov, jer morate da imate i kvalitet i dizajn i cenu. S druge strane, to je omogućilo da ljudi u Srbiji mogu jeftinije da se obuku, a Monu je toliko ojačalo da možemo lakše da izađemo na inostrano tržište. Ako Mona, recimo, izađe u Budimpeštu, ništa nas novo tamo neće sačekati od konkurencije koju nemamo u Srbiji. 

AMBICIJE

Naše kompanijsko opredeljenje je da idemo na širenje tržišta i verujem da smo za to spremni i sposobni. Ne pogoduje nam, naravno, kriza za koju će većina privrednika konstatovati da je najveća od 1929, ali sigurno veća nego 2008.

Žene su nam u fokusu poslovanja, ali razvijamo i muški brend Mona men na kome posebno insistiramo u poslednje vreme. Ozbiljno razmišljamo i o kolekciji za decu – Mona kids. Radimo i na novom brendu Mona cipele

MONA MEN

Žene su nam u fokusu poslovanja, ali imamo i muški brend na kome posebno insistiramo u poslednje vreme. Razvijamo brend Mona men, a planiramo otvaranje šopova specijaliziranih samo za muškarce. Ozbiljno razmišljamo i o kolekciji za decu – Mona kids. Radimo i na novom brendu Mona cipele…

ŽENE

Pokretačka snaga u modnoj i kožnoj industriji su žene. Čak i u računovodstvu i u pravnoj službi naše kompanije su žene. Mi smo takva firma u kojoj je zaposleno 90 odsto žena. Žene su stabilnije, žene drže kuću, lepše i prijatnije je raditi sa njima.   

Jedan od najvećih problema u srpskoj privredi što svi čekaju odobrenja za svoj posao

ODGOVORNOST

U Moni nema strahovlade, nema strahopoštovanja, svi zaposleni imaju slobodu, ali se podrazumeva znanje i odgovornost. Čini mi se da je to jedan od najvećih problema u srpskoj privredi što svi čekaju neka odobrenja za svoj posao. Imaš ovlašćenja i radi po zakonu. Zašto neko juri poziciju u kompaniji ako neće da preuzme odgovornost? Nema ovlašćenja bez odgovornosti. Nema prava bez obaveza. Direktor je, recimo, odgovoran za svaku firmu, pa čak i kada ne čini ništa. Mora da se zna ko je za šta odgovoran. Najbolji primer je upravo život za vreme korone. Može da se organizuje utakmica, miting, protest, ali mora da se zna ko je odgovoran za poštovanje zdravstvenih mera. Događaji moraju da postoje, možda je potrebno malo više energije i opreza, ali život ne može da stane. Mora, međutim, da postoji odgovornost i organizatora i onih koji ne poštuju mere. 

Otac je bio veliki vizionar i imao je želju da napravi dva profila biznisa i da odvoji brata i mene. Uvek je voleo da kaže: nijedan posao ne trpi dva direktora

BRAT

Brat i ja odmalena imamo odnos da smo jedan drugom najveća podrška. I to je roditeljska tekovina koji su nas tako vaspitavali. Znamo da u svakom teškom trenutku možemo da računamo na podršku drugog, ali nismo opterećeni da moramo svaki dan da se čujemo, grlimo, ljubimo.

Otac je bio veliki vizionar i imao je želju da napravi dva profila biznisa i da nas odvoji. Uvek je voleo da kaže: nijedan posao ne trpi dva direktora. I ta njegova vizija je ostvarena, imamo dva biznisa koja su zaista velika – hotelski i modni biznis. Ove godine bi trebalo da završimo proces podele kompanije na dva dela. Brat će biti direktor Mona Hoteli, a ja direktor Mona Moda. Angažovali smo i ozbiljne kuće da procene vrednost i podele imovinu, baš zbog toga što smo jako bliski. Roditelji nisu želeli da bilo kakve nedoumice ostanu između brata i mene, jer smo svedoci koliko ljudi imaju problem prelaska biznisa na druge generacije. Nema veće vrednosti ili bilo kakvog uspešnog biznisa od dobrih porodičnih odnosa.

Neodgovorno smo se poneli u krizi 2008, verujem da ćemo sada izbeći privredni masakr

KORONA

Svi čekamo kako će i kada će kriza da se završi. Kod nas krize nekako dođu kasnije, ali i duže traju. Nadam se da ćemo ovaj put biti malo pametniji. Prošli put smo odreagovali tako da smo tvrdili da je kriza naša šansa, a toliko je bio preopterećen budžet sa javnom potrošnjom da je bilo čak tri dizanja penzija. Neodgovorno smo se poneli 2008, verujem da ćemo sada izbeći privredni masakr. Deluje mi, doduše, da sada ima više razuma. 

MALI I VELIKI

Mi često ovde imamo diskusiju o malim i mikro preduzećima, ali oni su u senci srednjih i velikih. Nema malih ako nema srednjih i velikih koji stvaraju neku dodatu vrednost. Dobro je što je država, vlast, ko god, to prepoznala i dobro je što su neke velike investicije, koje su išle prema region, završile kod nas.

POLITIKA

Svakako da me interesuje politika, ali ne u preteranoj meri. Bitno mi je da smo na putu evrointegracija, da održavamo logiku kretanja koju smo zacrtali 2000. Možda ovo nije popularno što ću reći, ali ljudi često gube iz vida ogroman značaj notara i izvršitelja. Svi su kivni na izvršitelje, ali sa njihovom pojavom više nemate firme koje love u mutnom. Dok dođete do naplate duga putem suda, propade vam kompanija. Privreda neuporedivo bolje funkcioniše. I državna preduzeća koja su uvek imala problem sa naplatom. Notare smo uveli kao poslednja zemlja u Evropi, što je nonsens. Svi će kritikovati da danas ne idemo dovoljno brzo ka EU, ali kad smo to išli dovoljno brzo. Meni je važno samo da ne promenimo smer ka evroazijskoj putanji. 

Iskreno, jako malo imam slobodnog vremena. Drugo dete sam dobio pre tri meseca, usred korone. I to su sada najslađe obaveze 

SLOBODNO VREME

Iskreno, jako malo imam vremena za bilo šta. Čak nemam više dovoljno vremena ni za sport. Imam dvoje male dece, porodica i posao su mi prioriteti, ne stižem, nažalost, ni prijatelje da vidim. Radujem se kad stignem da pogledam dobar film. Drugo dete sam dobio pre tri meseca, usred korone. I to su sada najslađe obaveze. 

PARTIZAN

Partizanovac sam, ali nisam od onih koji mrze Crvenu zvezdu. Mona je sponzor i Zvezde i Partizana u fudbalu, tu vidimo i njihov i naš interes. Oblačimo ih kad igraju u Evropi. Kad već putuju u Evropu – neka putuju u odelima na evropskom nivou.  

SAVET MLADIMA 

Najvažniji su profesionalni razvoj, edukacija, i prosto rad. Svet je globalizovan, korona nam je to najbolja pokazala. Svako ide tamo gde misli da će bolje proći. Meni, međutim, porodicu i lična zadovoljstva u Srbiji ne može ništa da zameni.

 

Share