KSENIJA KARIĆ ZA KARAKTER: INOVACIJE SU TEŠKE, ALI NEOPHODNE

Aktuelne prilike naterale su čitav svet da napravi – neplanirani iskorak u budućnost. Pandemija je duboko uzdrmala društvo i nastaviće da bude katalizator promena dok gradimo novu normalnost, ali je pružila i brojne mogućnosti za rast i razvoj. Fokus je sada na inovacijama, a pandemija je pokazala da su se kompanije koje su biznis model zasnovale na novim tehnologijama, koje su ulagale u digitalizaciju proizvodnih procesa, brzo prilagodile novonastalim okolnostima, ostajući konkurentne

KSENIJA KARIĆ, direktorka kompanije Schneider Electric, govori za KARAKTER 

Piše Gorčin Tadić

Ksenija Karić, direktorka kompanije Schneider Electric, koja je globalni lider u sferi digitalizacije, automatizaciji i upravljanju energijom, veruje da su inovacije ključ održivosti u narednom periodu i merna jedinica uspeha. Više nije dovoljno da se velike kompanije oslanjaju na postepeno uvođenje inovacija i efikasnosti da bi njihovo osnovno poslovanje raslo, smatra naša sagovornica. Sada su neophodni promena prioriteta i dugoročno planiranje.

Ključ uspešnih inovacija leži u formiranju ekosistema partnera koji mogu da rade zajedno na kreiranju ideja i razvoju rešenja

„Kompanije do sada nisu morale da traže pomoć spolja da bi rešile probleme kupaca. Ali, u današnjem svetu koji se menja, ključ uspešnih inovacija leži u formiranju ekosistema partnera koji mogu da rade zajedno na kreiranju ideja i razvoju rešenja“, navodi Karić.

Da li je lakše malim kompanijama da uvode inovacije ili je prednost na strani velikih sistema? Kako Vi gledate na to?

Mada velike kompanije mogu da uvode inovacije, ima mnogo onih koje ne znaju kako to treba da rade – ili jednostavno ne znaju odakle da počnu. Kada kompanija radi dobro, lider je na tržištu i ostvaruje zdravu dobit za akcionare, može da bude teško gledati šta stoji iza zarade i trenutnog poslovanja da bi se predvidele eksterne pretnje. McKinsey procenjuje da će do 2027. godine 75 odsto kompanija koje su trenutno na listi „uspešnih 500“ – nestati. Promene na tržištu se često dešavaju brže nego što se predviđa. Uzmimo, na primer, Netflix, koji je zamenio iznajmljivanje video-sadržaja za deset godina. To se desilo brže nego što je iko mogao da pretpostavi.

Inovacije su ključ održivosti i merna jedinica uspeha

Koji je najbolji put za uvođenje inovacija?

Iako je važno razvijati osnovno poslovanje, kompanije moraju istovremeno da se kreću i drugom, bržom trakom. Da bi se menjale ili stvarale nešto potpuno novo na tržištu, treba da prepoznanju ograničenja organizacije i uvode inovacije sa eksternim partnerima. Preduzetnici donose revolucionarne ideje i agilnost, a velike kompanije su nosioci dubinskog poznavanja kupaca, resursa i kanala za testiranje i ideje. Inovacije u novim sferama zahtevaju vreme da bi počele da pokazuju željene rezultate. A za velike, javne kompanije dugoročne inovacije mogu da predstavljaju izazov, jer je potrebno najmanje pet godina da se razvije nova firma. Statistika pokazuje da samo dva odsto njih postane izuzetno uspešno.

Primena IoT rešenja u bolnicama je od velike važnosti, jer smo videli da je u medicinskim objektima pouzdanost napajanja pitanje života i smrti

Nove tehnologije imaju široku primenu, a pokazalo se da su, naročito sada, bitne za polje medicine. Tu kompanija Schneider Electric ima takođe neprikosnoven značaj. Koje su strateške tačke najvažnije za unapređenje?

Primena IoT rešenja u bolnicama je od velike važnosti, i upravo to je segment poslovanja kome ćemo se u narednom periodu posvetiti sa pojačanom pažnjom. Videli smo da je u medicinskim objektima pouzdanost napajanja pitanje života i smrti, a da nas prekid ili prestanak napajanja u bolnicama može koštati ljudskih života. Kako bi pacijenti imali najbolju negu, naša kompanija je razvila kompletno rešenje za bolnice, pomoću koga obezbeđujemo konzistentnu energiju bolničkoj opremi. Odlika ovog sistema je da donosite odluke zasnovane na podacima i optimizujete dostupnost sredstava i performanse pomoću prediktivne analitike i proaktivnog održavanja. U Srbiji primer takvog jednog objekta je Urgentni centar u okviru Kliničkog centra Vojvodine u Novom Sadu, gde je ugrađena naša oprema, a svi sistemi su nadgledani i upravljani EcoStruxure platformom.

Koronavirus je za mnoge, pa i za mene, doneo preplitanje privatnog i poslovnog života. Rad od kuće je na početku pandemije bio jedina opcija, a meni, kao majci troje dece, nije bilo najjednostavnije da realizujem home office

Kad god imam vremena, trudim da naučim nešto novo, kako bih lakše prihvatila sve nove forme komunikacije i digitalnog okruženja

Pandemija je nesumnjivo uticala na mnoge elemente privatnog i korporatvnog života. Kako se Vi nosite sa izazovima koje je ona donela? 

Koronavirus je za mnoge, pa i za mene, doneo preplitanje privatnog i poslovnog života. Rad od kuće je na početku pandemije bio jedina opcija, a meni, kao majci troje dece, nije bilo najjednostavnije da realizujem home office. Verujem da je mnogima bilo teško da se tokom vanrednog stanja organizuju sa poslovnim i ličnim obavezama, naročito ženama. Više mi prija rad u kompaniji, tako da ću, ukoliko uslovi dozvoljavaju, uvek pre izabrati kancelariju i interakciju sa svojim saradnicima. Kreativni rad i razvoj novih ideja je nemoguć u home office režimu,pa se trudim da taj vid timskog rada sa svojim timom uvek održim uživo. Epidemija je u velikoj meri uticala na moje poglede kako može da funkcioniše biznis i u digitalnom formatu i dobra stvar je da smo svi spremni da mnogo brže prihvatimo sve novine koje nam pomažu da radimo brže i bolje u novonastalim okolnostima. Zato se, kad god imam vremena, trudim da naučim nešto novo, kako bih lakše prihvatila sve nove forme komunikacije i digitalnog okruženja.

ksenija-karić

Share