VESNA DAMNJANOVIĆ ZA KARAKTER: NAUČITE DA GUBITE I DOBIJATE DOK STE MLADI

Talentovana, ambiciozna, uspešna… samo su neki od epiteta kojim je opisuju. Marketing, vera u sebe i sportski duh su samo deo njenog života i univerzitetske karijere

VESNA DAMNJANOVIĆ, profesorka Fakulteta organizacionih nauka (FON), govori za KARAKTER

Piše Ana Kostić Vučković

Kako biste okarakterisali današnji marketing? Da li su poslovni ljudi svesni njegovog značaja?

Marketing ima značajnu ulogu u definisanju strateških pravaca startup poduhvata, malog biznisa, kompanija, kao i nevladinog sektora na tradicionalnom i digitalnom tržištu. Danas, njegova uloga je u istraživanju, kreiranju, isporuci i komunikaciji vrednosti ponude ka ciljnoj grupi – partnerima kao eksternim i zaposlenima kao internim stejkholderima. Ozbiljni, poslovni ljudi su svesni njegovog značaja i posmatraju marketing kao investiciju i izvor nalaženja novih klijenata, kao i zadržavanje postojećih kroz generisanje prihoda za kompaniju.

Šta je to u marketingu, kao naučnoj disciplini, bilo presudno da se time bavite?

Od malena sam bila komunikativna i počela sam da radim neke honorarne poslove još sa 12 godina. Još tada sam uvidela koliko volim da radim sa različitim tipovima ljudi, da ih razumem i prilagodim se situaciji. Imala sam sreću da sam na drugoj godini na FON-u slušala predavanja iz marketinga kod profesorke dr Vinke Filipović, koja je objašnjavala studiju slučaja Harley Davidson, i zadala nam da rešavamo zadatak marketing strategije kompanije. Meni se to mnogo svidelo, profesorka me zapazila i kasnije pozvala da ostanem na Katedri za marketing, s ciljem na inoviram pristup držanja nastave i da uvodimo više praktičnih primera iz prakse. Ona je osnivač Katedre za marketing, menadžment i odnose s javnošću na FON-u, a moj dugogodišnji mentor, prijatelj i dan-danas najbolji savetnik za moju karijeru i život. Ona mi je dala svu podršku da se razvijam i učestvujem na takmičenjima za rešavanje studije slučaja i jako sam joj zahvalna na svemu. „Možeš ti to Veko“, uvek je govorila, „ti si međunarodni profesor, učiš od najboljih“.

Da li je u marketingu bitnija teorija ili praksa?

Preferiram marketing u praksi, napisala sam i knjigu o tome. Marketing je disciplina koja ima određena teorijska polazišta, koje je važno savladati i razumeti, ali i usred dinamičnog okruženja, potrebno je stalno unapređivati znanja, pratiti trendove iz okruženja i nalaziti jedinstvene načine za kreiranje, kompetetivne prednosti u odnosu na ostale igrače na tržištu.

Ljudi su najvažniji u marketingu

Znamo da su svi elementi marketing miksa neophodni za uspešnu realizaciju strategije, ali koji je, ipak, najvažniji?

Iskreno najvažnije je poći od adekvatnog izbora ciljne grupe i prilagoditi marketing strategiju preko svih elemenata marketing miksa: proizvoda/usluge, cene, prodaje i distribucije i promocije. Ono što je po meni ključno je peti element a to su ljudi (People) – ali mislim na ljude iz kompanija koji implementiraju marketing strategiju zajedno sa partnerima u poslovanju. Često se dešava da imamo odlično definisane marketing planove a da rezultati nisu na nivou zacrtanih, jer postoji veliki problem što kompanije nemaju zaposlene koji su adekvatni za realizaciju takvih planova. Kvalitetan kadar je već danas ključna stvar diferencijacije u marketing odeljenjima.

Koji su najčešći problemi i prepreke sa kojima se suočavaju ljudi u marketingu? 

Ima mnogo izazova, pogotovo u vreme pandemije, većina maketing stručnjaka morala je da redefiniše marketing strategije i nađe nove mogućnosti poslovanja u odnosu na novonastale okolnosti na tržištima. Digitalizacija je omogućila da kompanije angažuju freelencere za mnoge poslove, kao jeftiniji način rada u odnosu na one marketing agencije koje naplaćuju visok fiksan fee, tako da će se u budućnosti plaćati po projektnom principu i nalaziti partneri koji mogu pružiti adekvatan kvalitet za manja marketing ulaganja a unapred definisane efekte koje je potrebno ostvariti projektom. Pored toga, saradnja između prodajnog i marketing odeljenja često predstavlja izazov za mnoge kompanije da rade integrisano,  što je prisutno u Srbiji, ali i svuda u svetu.

Kakav je put do marketing stručnjaka? Žele li mladi da se bave marketingom, da se obrazuje i rade na sebi?

Rad u kontinuitetu i relevatna znanja i veštine su neophodne da biste postali marketing stručnjak. Čitanje naučne i stručne literature, konsultanskih izveštaja, studija slučaja, razgovori sa marketing i direktorima prodaje, menadžerima za korporativne komunikacije, stalna interakcija sa njima, omogućava da budete u toku s onim što je aktuelno i gde postoji prostor da unapredite sebe. Meni je na primer pomoglo to što sam uložila u inostranu edukaciju na Chartered Institute of Marketing iz UK, gde sam dobila diplomu za razumevanje strateškog marketinga u praksi: Professional Postgraduate Diploma in Marketing. Svaki ispit se polaže preko više studija slučaja sa konkretnim pitanjima, gde se kao student stavljate u poziciju donosioca odluka i morate da odgovorite na postavljene zadatke. To je vrlo fokusirano obrazovanje, gde naučite da je poenta analize identifikacija problema i traženje rešenja sa akcionim planom i definisanim efektima za marketing i poslovanje u različtim industrijama. Takođe, dragoceno je ako komunicirate sa ljudima iz inostranstva, jer su tržišta specifična i uvek možete naučiti nešto novo.

Kako brendirati sebe?

Vi ste veoma uporna, svestrana i uspešna ličnost u svom poslu. Možete li da date savet našim čitaocima kako da ne odustaju od svojih ciljeva ili kako da prevaziđu usputne probleme?

Normalno je da imate krize i da vam bude teško u životu. Ali moj moto je da razmišljate pozitivno i da učite iz svojih grešaka. Važno je da nađete gde ste najbolji, kreirate adekvatan tim ljudi koji su bolji od vas, sa kojima ćete zajedno raditi na ostvarivanju vaših snova. Svakoga dana je potrebno da radite na sebi. Odličan sklop duhovne, fizičke, socijalne i emocionalne inteligencije je ključan da biste živeli zdravo. Nedavno sam napravila svoj jutjub kanal: youtube.com/channel/UCwtPg5ze-Em92sTggZzimjg?view_as=subscriber gde možete pogledati predavanje: Kako brendirati sebe? 

Studenti su mi najveća inspiracija

Šta Vas najviše inspiriše u poslu?

Najviše me inspirišu studenti i menadžeri sa kojima radim na njihovom daljem razvoju i usavršavanju. Uvek je lepo kad vidite nekog zadovoljnog studenta na vodećoj poziciji i nekako vam bude puno srce, pogotovo što se bivši studenti Case Study Club-a sami vraćaju da pomognu mlađim generacijama i na taj način se vrši transfer znanja i energije. Pored toga, veliku zahvalnost dugujem kolegama sa kojima radim na pripremama studenata za takmičenja u rešavanju studija slučaja i organizaciji BBICC takmičenja: Milanu, Slavici, Emi, Sandri, Jovani i Milošu, kao i mentorima iz kompanija. Oni su značajna karika naših zajedničkih rezultata na svetskoj sceni.

Svetsko takmičenje u Beogradu bbicc, www.bbicc.org, rangirano je među deset svetskih takmičenja u oblasti razliitih oblasti menadžmenta i modernih tehnologija. Proteklih godina postalo je svojevrsni brend vašeg fakulteta i Beograda uopšte.

Takmičenje Belgrade Business International Case Competition (BBICC) osnovano je 2013. i do sada je bilo sedam svetskih takmičenja u rešavanju studije slučaja u Beogradu. Ono što je jedinstveno za ovo takmičenje je da dolaze vodeći univerziteti iz celog sveta i da njihovi studenti rešavaju poslovne probleme naših i inostranih kompanija koje posluju na tržištu Srbije. Studentske timove ocenjuju vodeći lideri Srbije: menadžeri, direktori i konsultanti iz prakse i studenti predstavljaju inovativna rešenja koja se lako implementiraju u praksi i kojima se postiže povećanje prihoda ili smanjenje troškova kompanije.

Divim se Novaku

Kome se divite i čija karijera je po Vašem mišljenju za primer? 

Divim se Novaku Đokoviću u svakom smislu. Srećna sam što sam imala prilike da ga lično upoznam i razmenimo mišljenje u panelu na konferenciji Originalni razgovori prošle godine. Sviđa mi se što čita molitve, jer tako nalazi duhovni mir, jako puno radi na sebi i uvek ima nove izazove, psihološki je stabilan i čini nemoguće mogućim, ima sjajne porodične vrednosti i trudi se uvek pomogne preko fondacije koju vodi njegova supruga Jelena. Kad gledam njegove mečeve i intervjue uvek nešto novo naučim i dobijem potvrdu da sam na pravom putu. 

Idemo jako, nego kako!

Interesantna činjenica je da ste bavili sportom – plivanjem. Koliko je bitan sportski duh za Marketing?

Obožavam sport i plivanje. Sportski duh je veoma bitan ako se takmičite i meni je trener Elvir mnogo pomogao u razvoju moje ličnosti. Naučite da gubite i dobijate dok ste mladi. Jednom sam odlično plivala na takmičenju i nisam dobro uradila završni zaveslaj u bazenu. Bila sam prva u Srbiji, ali su me diskvalifikovali, jer se elektronsko merenje nije uključilo. Od tada sam naučila da udaram jako i otuda i slogan, kojim komuniciramo u okviru timova vodeće studentske menadžment konsalting organizacije Case Study Cluba: Idemo jako, nego kako!

Share